rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Jumaat, 9 April 2010

Kerja Kes

PERANCANGAN INTERVANSI

> Berbincang dan mendapatkan maklumat lanjutnya dengan Doktor perujuk tentang kes ini

>Lawatan ke rumah (home visit)
Melihat dan mendapatkan gambaran sebenar mengenai keadaan pesakit ketika berada di rumah
Temubual bersama ahli keluarga pesakit untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang kondisi pesakit

>Berbincang dan mendapatkan maklumat lanjutnya dengan Doktor perujuk tentang kes ini

>Menguruskan bantuan dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Wilayah Persekutuan

- Menguruskan bantuan kewangan/ makanan dari Baitumal
- Menguruskan bantuan perumahan dari DBKL

- Menguruskan Tabung Bantuan Perubatan (TBP) untuk klien
- Kaunseling keluarga (penjagaan pesakit)

>Menjalankan tinjauan dan lawatan berkala




PROSES INTERVANSI

Selepas mendapat rujukan kes daripada wad Neurology 5B Hospital Kuala Lumpur, pegawai kerja sosial perubatan perlu berjumpa dengan Doktor tersebut dan menjalankan siasatan selanjutnya. Seterusnya Pegawai kerja sosial membuat lawatan ke rumah klien untuk mendapatkan gambaran sebenar mengenai keadaan pesakit yang kini terlantar di rumah. Temubual bersama ahli keluarga pesakit untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang kondisi klien. Sebelum menghidapi penyakit ini, klien menjalankan peniagaan roti canai dengan pendapatan purata bulanan berjumlah RM 1500.00. Perniagaan yang dijalankan ini adalah merupakan sumber pendapatan utama bagi keluarga ini manakala isterinya merupakan suri rumah sepenuh masa. Namun setelah menghidapi penyakit Hypoxic Ischaemic Encephalopothy iaitu mengalami strok yang teruk di mana otaknya tidak boleh berfungsi seperti normal.

Klien berasal dari Rasah, Selangor ini merupakan anak yang kelima daripada 11 orang adik-beradik. Beliau yang berkelulusan SPM telah mendirikan rumahtangga sejak 14 tahun yang lepas yang kini berusia 41 tahun. Hasil perkongsian hidup mereka ini dikurniakan 3 orang cahaya mata. Keluarga ini sudah hilang punca pendapatan dan isterinya tidak boleh bekerja kerana terpaksa menjaga pesakit yang tidak berupaya bergerak (lumpuh seluruh anggota). Ketika itu, keluarga ini hanya mendapat bantuan daripada keluarga kedua-dua belah pihak serta dari jiran-jiran yang bersimpati terhadap mereka.

Klien dan keluarga mendiami sebuah rumah sewa yang berdindingkan separuh papan dan separuh simen. Rumah ini dibayar sewa sebanyak RM 400.00 sebulan. Rumah ini hanya mempunyai ruang tamu yang agak kecil dan di situ juga pesakit ditempatkan. Rumah ini mempunyai 2 bilik tidur dan dilengkapi dengan kemudahan asas yang sederhana. Majoriti penduduk sekitar komuniti ini adalah bangsa Melayu. Perhubungan klien serta ahli keluarganya dengan komuniti setempat dikatakan sangat baik di mana jiran-jiran sering memberikan bantuan kepada keluarga ini. Klien tidak lagi boleh bekerja dan hanya terlantar sahaja di rumah kerana tidak mampu bergerak (lumpuh seluruh anggota dan ‘bedridden’). Secara keseluruhan, keadaan ekonomi klien buat masa ini adalah tidak stabil. Klien dan keluarga bergantung hidup daripada sumbangan kedua-dua belah keluarga masing-masing serta dari jiran-jiran yang bersimpati.

Seterusnya, klien tidak boleh berjalan serta tidak boleh berdikari dan mengharapkan orang lain untuk menjaganya. Beliau telah terlantar sakit sejak lima bulan yang lepas. Kini, klien memerlukan peralatan dan makanan seperti ‘suction pump’, ‘ripple mattress’ dan susu jenis Glucerna bagi meningkatkan semula kualiti hidupnya serta proses pemulihan. Klien ini memerlukan ‘nursing care’ sepanjang hayatnya serta memerlukan alat-alat bantuan yang telah di nyatakan supaya rawatan ‘nursing’ yang optima dapat diberikan dan seterusnya memanjangkan jangka hayat klien. Kesempitan hidup klien mendatangkan bebanan kepada keluarganya kerana kos menyediakan alat perubatan beliau mencecah RM 6,246.00 sebulan (Ripple Mattress & pump, portable Suction Pump, Glucerna SR Milk dan Adult Diapers).

Tugas sebagai seorang pegawai kerja sosial, bukan semata-mata menjaga kebajikan klien sahaja malah orang-orang di sekitarnya juga harus di ambil berat. Bukan semua manusia mampu menerima tekanan dan redha dengan ketentuan Ilahi, terutamanya anak-anak pesakit yang masih kecil. Bantuan Terapi Psikososial diberikan dan sesi kaunseling keluarga dijalankan terhadap anak dan isteri klien supaya dapat memulihkan kembali kestabilan emosi dalam menerima kenyataan hidup. Ia juga bertujuan untuk memotivasi keluarga supaya komplian terhadap penjagaan pesakit. Selanjutnya Pegawai kerja sosial membuat permohonan bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat, Daerah Gombak untuk bantuan sakit kronik terlantar. Baitulmal juga dirujuk untuk mendapatkan bantuan sara diri kepada klien dan keluarga serta bantuan perumahan pula pegawai perlu berurusan dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Kemudiannya pekerja sosial perlu menyediakan laporan sosioekonomi klien kepada Tabung Bantuan Perubatan hospital untuk pembelian peralatan perubatan yang diperlukan.

Setelah semua ini selesai, Pegawai kerja sosial akan menjalankan lawatan berkala ke rumah klien bagi memastikan kebajikan dan keperluan keluarga ini terjamin. Selepas mendapat bantuan, keberkesanan sesi kaunseling keluarga tersebut dan pengajaran penjagaan pesakit terlantar (learning disability) maka isteri dan anak-anak klien sudah mahir dalam penjagaan pesakit dan mengambil berat tentang diri klien. Keluarga klien dapat memberikan tumpuan dalam penjagaan dan rawatan kepada klien. Klien masih lagi terlantar dan tidak berupaya bergerak (‘bedridden’ dan lumpuh seluruh anggota). Dalam menyelesaikan kes ini, pekerja sosial mendapat kerjasama yang baik daripada pihak keluarga klien, agensi berkaitan dan pegawai perubatan. Keluarga klien merasakan beban kewangan yang ditanggung sebelum ini semakin ringan dengan bantuan daripada JKM, TBP dan JKSP.

Namun begitu, klien ini hanya mampu bertahan selama 3 bulan sahaja kerana beliau telah kembali ke rahmatullah. Tugas pegawai kerja sosial bukan sahaja terhenti di situ, pekerja sosial harus menjaga kebajikan keluarga klien pula. Isteri klien hendak berpindah ke kampungnya di Johor untuk tinggal bersama keluarga setelah ketiadaan beliau. Pengurusan bantuan pertukaran tempat tinggal dan bantuan daripada JKM Johor pula dijalankan. Anak sulung Allahyarham telah diusahakan untuk ke asrama penuh agar dapat mengurangkan beban isterinya. Isteri klien menetap bersama keluarganya tetapi bukan dalam tempoh yang panjang. Oleh kerana kesempitan hidupnya membuatkan beliau di pandang serong, dan anaknya sering di marahi dan tidak disenangi oleh ibu bapanya.

Pegawai kerja sosial mencari serta berusaha mendapatkan dana untuk membantu isteri klien membina sebuah rumah kecil di tanah milik keluarga beliau. Pegawai kerja sosial menyarankan isteri klien menyertai persatuan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat kerana aktiviti-aktiviti khas untuk ibu tunggal akan banyak membawa manfaat kepada beliau kelak. Kemudian, Pegawai kerja sosial cuba mendapatkan pekerjaan untuk isteri klien kerana beliau berkelulusan SPM. Beliau masih sihat dan kuat dan boleh bekerja, isteri klien tidak bekerja sebelum kerana perlu menjaga suaminya yang terlantar sakit. Kini, ekonomi keluarga isteri klien lebih stabil dan kehidupannya terjamin. Pegawai kerja sosial bercadang untuk menempatkan anak keduanya pula di asrama penuh selepas beliau tamat UPSR.

KESIMPULAN

Kes ini merupakan contoh kes yang berjaya diselesaikan dan mempunyai proses intervansi yang padu. Kes ini mendapat kerjasama daripada pelbagai pihak di bawah pengendalian kes oleh seorang pegawai kerja sosial yang amat komited iaitu Pegawai kerja sosial. Berdasarkan contoh kes ini, kita dapat lihat bahawa peranan sokongan sosial di sekitar klien adalah sangat diperlukan. Mereka perlu lebih kuat agar boleh menghadapi permasalahan serta menjaga klien terutama dalam kes seperti ini. Keluarga klien perlu memberi perhatian dan menjaga beliau yang hanya mampu berbaring dan meneruskan hidup dengan bantuan mesin. Bukan mudah untuk menjadi seorang pegawai kerja sosial. Pengalaman memang akan mengajar erti kehidupan dan akan mematangkan diri dan pemikiran manusia. Setiap keputusan dan tindakan pegawai kerja sosial itu akan mempengaruhi kehidupan klien tersebut. Kebiasaannya, segala intervansi yang dijalankan adalah bertujuan untuk membantu klien mengatasi masalah beliau dan mendapatkan keperluan hidup yang lebih baik.

Proses intervansi bermula daripada kes yang dirujuk daripada wad, kemudian pegawai turun padang untuk menyiasat dan mensahihkan tentang latar belakang klien. Seterusnya proses bantuan dilakukan sehingga lah klien mendapat bantuan yang diperlukan. Kemudian, tugas Pegawai kerja sosial tidak mati di situ apabila klien telah meninggal dunia tanggungjawab beliau beralih pula kepada isteri dan keluarganya. Segala proses dilakukan dan permasalahan dapat diatasi sehingga isteri klien dapat tempat tinggal, pekerjaan dan boleh meneruskan kehidupan bersama anak-anaknya dengan lebih baik. Kini beliau menunggu masa untuk membantu anak kedua kliennya itu untuk memasuki asrama penuh. Kes ini hampir 2 tahun, pada awalnya ia telah diselesaikan tetapi kemudian timbul semula permasalahan. Setelah masalah telah di atasi dengan baik, Pegawai kerja sosial hanya menunggu masa untuk menjalankan tanggngjawab beliau yang seterusnya. Bekerja memerlukan perancangan agar kita dapat mencapai objektif teersebut di masa hadapan. Pemantauan berkala adalah perlu dan tugas kita masih belum selesai selagi klien belum dapat berdikari untuk meneruskan kehidupan beliau. Panduan serta bantuan untuk mencorakkan perjalanan hidup mereka adalah terletak di tangan pegawai kerja sosial tersebut.



Contoh Gambar Kenangan Di Jabatan Kerja Sosial, HKL.....




0 ulasan:

Catat Ulasan